Boosta musklerna med effektiva kosttillskott

Oavsett om du tränar för att hålla dig frisk, vill bygga muskler eller bara känna dig starkare i kroppen så kan det ibland kännas frustrerande när kroppen inte verkar reagera på träningen. Då kan det vara dags att boosta kroppen med lite extra proteiner!

När man tränar och rör på sig så genomgår kroppen en ständig nerbrytning och förnyelseprocess, som kan komma i obalans om du exempelvis inte sover ordentligt, äter ordentligt eller av någon annan anledning har en dålig återhämtningsprocess. Det resulterar i att kroppen presterar sämre för varje träningspass, du känner dig tröttare och får inte alls de resultaten du eftersträvar. Vissa personer som övertränar går faktiskt upp i vikt, då bristen på deras återhämtning medför att kroppen reagerar på överträningen på samma sätt som vid långvarig och negativ stress, vilket bidrar till att det produceras kolesterol och gör att kroppen lagrar fett istället för att förbränna det. Men om du vet med dig att du har en bra återhämtning, men ändå upplever att du har hamnat på en ”platå” så kan du testa att ge kroppen en boost med kosttillskott. Det kan hjälpa till att få den att börja bygga upp muskelmassa igen tack vare att det finns flera nyttiga ämnen i kosttillskott som kan hjälpa kroppen att bygga muskler.

Vilket kosttillskott passar bäst vid träning?

Det finns många alternativ att välja på när det kommer till kosttillskott anpassade till träning och de finns i många olika prisklasser, smaker och utföranden och därför är det inte svårt att hitta det som passar just dig och din träningsform. Om du tränar hårt och vill bygga muskelmassa så finns det proteinpulver anpassande just för det, liksom det finns proteinpulver som är anpassade till dig som bara joggar och vill ha lite extra proteintillskott till din vanliga kosthållning. Satsa på ett proteinpulver som du tycker är gott, annars kommer du ha svårt att få i dig det på en daglig basis

Ett alternativ till pulver är en bar. Den är smidig att ta med sig i fickan eller väskan när du är på språng och inte har möjlighet att leka bartender för att blanda en protein-shake. Proteinbars finns i olika smaker och de flesta är extremt snåla på socker!

post

Café på gymmet? Tänk på detta!

Allt fler svenskar strävar efter en hälsosam vardag och träningsintresset är stort i alla åldrar. Att driva café i anslutning med en träningslokal är med andra ord rätt satsning.

Hur inreds ett café som är en del av ett gym? Vilken typ av hälsomat bör det serveras på caféet? Mer om detta i den här artikeln som ger tips för den som planerar att öppna café på gymmet!

kvinna med bricka och salladRätt inredning för rätt koncept

En fräsch inredning och en utrustning anpassad för ett hälsosamt koncept är helt rätt för ett ”gymcafé”. Det förväntas av gästerna att caféet ska präglas av ett hälsosamt koncept, vilket även är en het trend just nu. Mycket tyder på att intresset för hälsa kommer bli ännu mer utpräglat under 2020.

När det gäller inredning ska dels funktionella utrustningsprylar så som kylar och exponeringsmontrar väljas, dels möblemang. Hos restauranggrossisten PEN Products erbjuds ett stort urval av caféutrustning direkt på nätet. Ett smart sätt att hitta allt till gymcaféet på en och samma plats!

Hälsosam mat och dryck

Onyttiga snacks eller fettrika maträtter passar inte in på ett café som välkomnar gäster i en träningsinspirerande miljö. Med det sagt är det ändå viktigt att erbjuda variation när det gäller mat och snacks. Många besökare kommer förmodligen bara att vilja köpa något lätt mellanmål och då är nyttiga snacks
ett måste i utbudet. Ett litet snack direkt efter träningen är viktigt säger kostexperten Kristina Anderson:

Det är genom att inte äta efter träning som man förstör träningsresultatet

Fräscha sallader och matiga mackor brukar passa bra in på ett gymcafés meny och när det gäller dryck finns det många nyttiga alternativ. Istället för onyttiga läskedrycker och konstgjorda juicer är tipset att satsa på hälsosamma smoothies eller naturliga drycker.

Bli av med smärtan i nacken

Ont i nacken är något de flesta haft minst en gång i livet. Det är vanligast bland folk som jobbar och/eller spenderar en längre tid framför datorn. Skulle du ha ont i nacken och axlarna eller vara orolig att du kommer få det framöver finns det ett par övningar du kan göra för att förhindra eller bli av med smärtan.

Det finns saker du kan göra både för att undvika att få ont i nacken och för att bli av med smärta. Både övningar och massage kan hjälpa med att mjuka upp musklerna och hjälpa dig att bli av med smärta. Vissa övningar kan du till och med göra när du sitter på stolen, till exempel nackrotationer. Det betyder att du vrider huvudet från en sida till den andra samtidigt som armarna ligger avslappnade mot benen. Du kan också stretcha din nacka om du har lättare spänningar. Börja med att slappna av och för sedan huvudet bakåt tills du tittar i taket. Fortsätt med att böja huvudet tillbaka till startpositionen, alltså rakt fram och fortsätt böja huvudet sakta tills du tittar ner på golvet.

Förhindra nackont

Får du ont i nacken och massage eller lättare övningar inte hjälper kan det vara en bra idé att besöka läkare för att dubbelkolla att det inte är något allvarligt. Det kan också hjälpa att besöka en sjukgymnast. De kan ge sig tips på övningar du kan göra för att minska smärtan. Men det allra bästa du kan göra är att stretcha och träna regelbundet för att undvika att få ont. Ibland kan det vara något litet som gör att du får ont, till exempel att du sitter på fel sätt. Se till att hålla din nacke i neutral position, håll axlarna avslappnade och sitt inte framför skärmen i flera timmar. Om möjligt rekommenderas det att du tar en paus på några minuter då och då och rör på dig.

Sluta röka – snusa hellre, visar studier

Ett sätt att sluta röka är för många genom att börja snusa. Snuset kan du enkelt trappa ner nikotinhalten på sedan, och övergå till nikotinfritt snus. När du väl är där har du förhoppningsvis fått andningen tillbaka, och varje dag utan en cigg är i alla fall en vinst.

Idag är det många som väljer att helt sluta röka genom att beställa hem snus från https://snusers.se/, där kan man nämligen hitta allt från smaksatt minisnus till nikotinfria varianter som kan bidra till att man trappar ner sitt beroende. Det är viktigt att komma ihåg att rökning är dåligt och att varje dag utan att du röker en cigarett är en vinst, både för dig och för din omgivning.

Snus är faktiskt bättre

Snus är inte bra, men det är definitivt bättre än rökning. Den kanske största fördelen är att du inte drar ner din omgivning med farlig tobaksrök, som blir ett resultat som är svårt att bortse från vad gäller cigaretter. På många arbetsplatser är man noga med att införa restriktioner mot rökning, men har också börjat införa förbud mot snus. Många menar att det här skapar dåliga förutsättningar för folk att ta hjälp att sluta röka. Här kan du läsa om vilka regler som gäller vid rökförbud och hur det inte drabbar snus.

Det finns knappast någon medicinsk institution eller forskning som skulle rekommendera någon att snusa: men det finns studier som visar att snus har en märkbart positiv effekt för den som försöker sluta röka. Här kan du läsa den välkända studien ”The Use of Snus for Quitting Smoking” där man konstaterar att snuset toppar de resultat där folk lyckats sluta röka med snuset som hjälpmedel. Många svenskar känner till att snuset är ett betydligt mindre ofarligt tobaksmedel än cigaretter, något som man konstaterar i amerikansk forskning inte gäller i USA, dock konstaterar man:

”Quitting all tobacco remains the best course of action. But smokers who have not had success in quitting or who do not want to quit tobacco entirely may reduce their risks by learning about and switching to a product like snus”. Läs artikeln här.

Kost och träning 2019 – Det här gäller

Att äta rätt och tänka på vad man stoppar i sig är bland det viktigaste för en sund livsstil. Bra kost och träning är vad kroppen behöver – men hur ser våra vanor ut idag, år 2019?

Det är lätt att säga att man ska äta nyttigt och träna regelbundet, men det är desto svårare att se till att man faktiskt gör det.  Är du en av de eldsjälar som går igång av att hjälpa och engagera folk i deras träning kanske en utbildning i att bli personlig tränare kan vara något för dig? Det går att göra online på IntensivePT. Är 2019 året du hjälper både dig själv och andra att komma igång med träningen?

Tänk på vad du äter

grönsaker cykelMat är mer än bara något man stoppar i sig för att fylla den tomma magen. Det handlar om att tillgodose kroppens behov av vitaminer, mineraler, protein och annat som den krävs för att den ska kunna fungera fullt ut. Med träning kan man dessutom förebygga benskörhet. Men hur är det egentligen med alkohol i samband med träning? Många som vill påbörja sitt lite nyttigare liv tycker det känns vemodigt att helt avstå från alkohol. Lyssnar man däremot på vad en näringsfysiolog i Svenska Dagbladet säger tycks ett glas vin verka gynnsamt. Läs hela artikeln här.

Trender kommer och trender går när det kommer till just kost. En del trender riktar in sig på dig som styrketränar, andra för dig som har en mer stillasittande livsstil. Länge har maträtter och kosttillskott fokuserat på att vara fullproppade med protein, men lyssnar man på Expressen Hälsoliv verkar det vara en era som är på väg mot sitt slut. I artikeln kan man läsa att några av trenderna när det handlar om hälsa det här året tycks handla om vegansk och klimatsmart istället för proteinrikt.

Proteinrikt, veganskt och klimatsmart

  • Bönor, bönor ännu mer bönor! Glöm bort kycklingen, bönor är det veganska alternativet för att få i dig protein på ett hållbart sätt.
  • Linser – Smidigt att dryga ut en god sallad med.
  • Sojafärs. Byt ut den vanliga köttfärsen mot sojafärs. Enklare kan det inte bli.

Varför kosttillskott vid träning?

Oavsett vilken form av träning du sysslar med så är resultaten alltid extremt positiva: du blir starkare och friskare, gladare och piggare och självförtroendet får sig en rejäl skjuts. Regelbunden träning skyddar också mot olika sjukdomar som både har med kropp och sinne att göra och både livslängd- och kvalitet förhöjs.

Träning innebär dock även att man utsätter kroppen för ganska mycket stryk, vilket gör att det blir mycket viktigt att fylla på med näring och att skydda leder, ben och muskler mot alltför mycket slit och stress. Vid högintensiv träning, till exempel, så kan kroppen börja bryta ner musklerna för att spara på fettdepåerna så länge som möjligt, varför den som sysslar med löpning måste se till att denne har tillräckligt med kolhydrater och proteiner att ta av i stället. Svettas man mycket under passen kan kroppen förlora både vitaminer och mineraler, vilket enkelt kan motverkas genom kosttillskott.

Styrketräning

Om syftet med träningen är att bygga muskler så är det viktigt att det finns tillräckligt mycket proteiner i kroppen så att den skall kunna öka på muskelmassan. Här kan du ta till proteinpulver eller proteinbars som gärna skall konsumeras direkt efter passet för optimalt resultat. Andra vitaminer som behövs är bland annat D och B12, liksom fetter som kommer ifrån omega 3 och omega 6, och om träningen är riktigt intensiv kan det vara svårt att komma i kapp genom att äta vanlig mat.

Högintensiv träning

Även om löpare har muskler så är deras kroppsform helt annorlunda jämfört med den som bygger upp sig. Här handlar det framförallt om att hjälpa ben, muskler och leder att hålla ut och inte inflammeras, varför kroppen behöver extra tillskott av  omega-3. Det är också viktigt att fylla på glykogentillskotten, den näring som energin kommer ifrån, vilket bland annat hittas i frukt och sötpotatis.

Viktigt att tänka på

Oavsett om du sysslar med hög- eller lågintensiv träning så är det viktigt att du har en bra balans när det gäller din kost. De flesta former av motion resulterar i svett, vilket i sin tur innebär att stora mängder kalcium, potassium och zink förloras – alla viktiga faktorer i en hälsosam organism. Genom kosttillskott uppnår du den balansen och kan se fram emot träningens fantastiska resultat.

 

post

Handledsvärmare – inte bara för reumatiker

Förknippar du handledsvärmare med reumatism och andra liknande besvär? Då är det dags för dig att tänka om.

En handledsvärmare kan vara mycket användbar i många situationer. Många reumatiker använder handledsvärmare eller –stöd, vilket gör att de klara av fler uppgifter i vardagen. En man i Ekenäs i Finland använder handledsstöd när han arbetar i trädgården, säger han till lokaltidningen. På https://www.funqwear.se/24-handledsvaermare hittar du fler användningsområden för handledsvärmare.

En handledsvärmare eller ett handledsstöd ger ökad värme och ökar cirkulationen i handlederna, vilket minskar ömhet och trötthet. Om du tränar något som innebär påfrestningar på handlederna, som crossfit, tyngdlyftning eller poledance, kan handledsvärmare, även när du inte tränar, vara ett bra sätt att förebygga problem. Det är också viktigt att använda handledslindor eller handledsstöd när du tränar.

Vem använder handledsvärmare?

Handledsvärmare ingår i den svenska arméns utrustning. Hos en e-handlare som säljer militärt överskott skriver en kund, att hen fick stifta bekantskap med dessa under sin värnplikt år 2005. Hen och hens kamrater skrattade ”gott åt dessa reliker”, men insåg att de var helt nödvändiga för att inte förfrysa händerna, eftersom det annars blev en glipa mellan snöblusens ärmslut och handsken. Men det är inte bara på vintern som handledsvärmare är eftertraktade. Även på sommarens hantverksmarknader säljer handledsvärmarna bra, berättar Skövde Nyheter.

Hos Jane Nyström Steen från Tidaholm är det ponchos och handledsvärmare i ull som säljer bäst, trots det varma vädret.

— Jag tror att folk passar på när det är mässa, säger hon.

Tillhör du de som helst tillverkar sina kläder och accessoarer själv? I så fall kan du sticka ett par handledsvärmare. Ett mönster, som inspirerats av Finlands 100-årsjubileum som självständig nation, hittar du här.

Kampen mot den dödliga övervikten

Antalet människor som lider av övervikt med allvarliga hälsokonsekvenser är högre än någonsin. Och i många länder översvämmas livsmedelsmarknaden av onyttiga alternativ – som i många fall är billigare och snabbare än de hälsosamma. Men vad kostar fetman egentligen? Och vad kan man göra om man är en av de som drabbats?

För den som lider av fetma kan det vara svårt att gå ned i vikt. Ofta finns det föreliggande genetiska faktorer, och en social stigmatisering som hindrar människor från att söka hjälp. Här är några exempel på vad som kan hjälpa för att förbättra hälsan hos någon som lider av hälsovådlig övervikt, och förhindra och dess följdsjukdomar:

  • Kirurgi. En lösning på problemet med övervikt kan vara att genomgå en operation av magsäcken. Gastric bypass och gastric sleeve är de vanligaste och mest väldokumenterade operationsformerna mot övervikt, enligt kirurgerna på Nordiskt Centrum för kirurgi. Dessa rekommenderas endast för personer med ett BMI (body mass index) som ligger över 30. Och kan vara en lösning för dem som av en eller annan anledning inte hjälps av en nyttigare diet eller träning. Det existerar fördomar kring överviktskirurgi – men faktum är att det finns en rad medicinska diagnoser som försvårar viktminskning på naturlig väg.
  • Ät rätt (och vid rätt tid). Att se över sina kostvanor framstår som ett självklart första steg mot ett hälsosammare liv. Att undvika transfetter, snabba kolhydrater och socker – den stora skurken i den moderna dieten. Men det handlar inte bara om vad du äter – utan också när du äter. En labbstudie på möss, utförd vid University of Pennsylvania visar att kaloriintag nattetid i större utsträckning förorsakar fetma.
  • Träning. Även om träning i sig själv inte behöver leda till någon dramatisk viktminskning är det avgörande i kampen mot några av fetmans dödligaste följdsjukdomar. Ny forskning visar att det faktiskt är möjligt för människor med kraftig övervikt att ha en god hjärt- och kärlhälsa genom en aktiv livstil, utan att de går ned särskilt mycket i vikt.

Fetma – en global kris

Idag är det fler människor som lider av övervikt än av undervikt. Och forskare varnar om att fetman kommer få ödesdigra konsekvenser för ekonomin i de länder där den är som mest utbredd. Värst blir det för USA – där man beräknar att 41 procent av befolkningen kommer lida av fetma vid år 2025 – vilket då kommer kosta samhället cirka 555 miljarder dollar per år i sjukvårdskostnader.

post

Massage mot muskelsträckningar och spänningar

Du som tränar har säker drabbats av muskelsträckningar och spänningar någon gång. Den är typen av besvär kan också ha andra orsaker, som stress. Oavsett vad besvären beror på kan det hjälpa att gå till en duktig massör.

Oavsett om du styrketränar hårt, spelar korpfotboll eller går en runda på golfbanan någon gång ibland har du kanske drabbats av en muskelbristning. Men problem med musklerna kan också bero på helt andra saker. Kanske har du ett stressigt arbete, som gör att du går runt och spänner dig. Det kan yttra sig i form av smärta i musklerna.

Spända muskler kan ofta bli mer avslappnade genom ett besök hos massören. Bor du i huvudstadsområdet kan du boka in ett besök på massagestockholm.se. Redan 2005 gjordes en undersökning som visade att massage är en bättre metod för behandling av stressrelaterade besvär än övningar för mental avslappning.

Smärta i nacken och axlarna kan bero på fysisk eller psykisk stress, kan man läsa på 1177.se. Besvären förvärras ofta av sig själva, eftersom den som är stressad inte tar pauser, och den som inte tar pauser får värre problem med spända muskler.

Förebygg problem med musklerna

Massage kan lindra besvären för den som har drabbats av en sträckning, och också påskynda läkningen. Men vad kan jag göra för att förhindra att jag drabbas av den här typen av problem igen?

  1. Ta pauser i arbetet, vare sig du arbetar på kontor eller i industrin. Det är viktigt att musklerna får möjlighet att slappna av. Den som har ett monotont arbete behöver också mer tid för nedvarvning.
  2. Ta hand om din hälsa. Ät bra, och motionera. Försök hitta en motionsform som du gillar, eftersom det också ökar känslan av välbefinnande, vilket i sin tur minskar halterna av stresshormonet kortisol.
  3. Sov ordentligt. Sömnen är kroppens återuppbyggnadsfas. Tyvärr är det så att stress ger sämre sömnkvalitet, och då repareras skadade muskler inte i samma utsträckning.
  4. Om du har varit med om något traumatiskt är det ofta en bra idé att gå i terapi för att bearbeta den. Det kommer troligen att minska dina fysiska besvär.

Mer om stress på arbetsplatsen finns att läsa på Arbetsmiljöverkets webbplats.

post

Veganer kan få närningsbrist

Den som äter en allsidig kost får rätt enkelt i sig alla näringsämnen som den behöver, vilket betyder att tillskott till maten inte är nödvändigt. För veganer, och speciellt tränande veganer, är det dock väldigt viktigt att tänka på vad man äter och ibland ta tillskott av vissa ämnen.

gronsaker-nyttig

Hur mycket protein behöver vi egentligen? Det har man rett ut i en artikel som Metro nyligen publicerat. Det blir nämligen allt vanligare att företag väljer att tillsätta protein i vanliga livsmedel. En näringsexpert säger att rekommendationerna är att 10-20 procent ska vara protein av det dagliga kaloriintaget. Beroende på hur mycket man tränar och väger innebär detta runt 50-160 gram protein per dag, vilket är en mängd som de flesta inte har några problem att få i sig. Äter man bara vanlig kost och tränar lagom mycket så får man i sig de proteiner som man behöver. Detta innebär alltså att alla vanliga livsmedel som man tillsätter protein till, är lite slöseri.

Veganer får brister

Ett undantag från den här regeln är dock veganer, som faktiskt kan riskera att få proteinbrist om de inte har tillräcklig kunskap om var de ska få den ifrån. Det krävs dock att man som vegan äter en väldigt ensidig kost och undviker baljväxter för att man ska få proteinbrist som vegan. Man kan dock få andra brister om man äter en vegansk kost, vilket leder till att man kan behöva ta kosttillskott. Exempelvis kan det vara så att man får D-vitaminbrist och då kan ett bra kosttillskott vara Vitaepro, som innehåller en mix av olika viktiga mineraler och vitaminer. Mer om just det tillskottet kan man läsa på vitaepro.com. Man kan även se till att äta speciella produkter för veganer som hjälper en att få i sig allt man behöver. Här kan man exempelvis läsa om att det finns allt från mjölkprodukter för veganer, till odlat kött.

Extra viktigt vid träning

Om man som vegan vill komma igång med träningen är det viktigt att man tänker extra mycket på vad man äter. För den som tränar är det nämligen extra viktigt att få i sig alla ämnen som kroppen behöver. I Svenska Dagbladet kan man läsa att dessa ämnen är mer viktiga än andra att tänka på:

  • Protein.
  • Järn.
  • Vitamin B12.
  • D-vitamin.
  • Fettsyror.