post

Så vet du om du behöver kosttillskott

Att du känner dig trött och hängig kan vara ett tecken på att du lider brist på något näringsämne. D-vitamin är ett av de vanligaste och bäst fungerande kosttillskotten. För att få reda på om du har brist på någon mineral kan du göra en håranalys hos Näringskällan.

Ett av de säkraste tecknen som finns på att du kan behöva komplettera din kost med någon typ av kosttillskott är att du känner dig trött och hängig. Hos näringskällan.se hittar du ett flertal olika tillskott som passar för olika brister. Enligt Livsmedelsverket är det särskilt relevant att äta kosttillskott om du av en eller annan anledning väljer bort olika livsmedelsgrupper. Till exempel om du är vegan eller äter LCHF.

D-vitamin är ett säkert kort under årets mörka månader. Winta Wontai som är expert på Apoteket säger till Expressen i en artikel:

”I och med att D-vitamin hjälper immunsystemets normala funktion så kan det vara så att vissa personer upplever att de blir piggare av tillskottet” (Källa: Expressen)

Viktigt att tänka på

Om du har brist på mineraler ska du först få bekräftat vilken mineral du faktiskt har brist på. Det påpekar Ingrid Larsson som är näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i en artikel i GP. För att få reda på om du lider brist på någon mineral kan du hos Näringskällan med fördel göra ett så kallat hårmineraltest. Genom att skicka in några lockar av ditt hår får du på ungefär 4 veckor ett djuplodande svar där ditt eventuella behov av olika mineraler utretts.

Omega 3 fördelar

Att äta omega 3 kan ge dig många fördelar. I den här artikeln kan du läsa om några nya rön som stärker att ett extra intag av den nyttiga fettsyran framför allt kan göra under för din hjärna. Läs om det och om den klassiska metoden för att äta en i övrigt välbalanserad kost.

Omega 3 är en fettsyra som har en mängd olika positiva effekter på människor. Det antas vara bra mot hjärt- och kärlsjukdomar, mot inflammationer och astma, reumatism och tarmsjukdomar. Det verkar också som att det har gynnsamma effekter på hjärnans funktioner. Testa och Köp Omega 3 tillskott hos Vitalplus så får du själv se vilka hälsofördelar det kan ge. Annars kan du läsa vidare här.

Omega 3 – nyttigt på många sätt

Att Omega 3 kan vara nyttigt för hjärnan visas inte minst av några senare rön kring den nyttiga fettsyran. Bland de mer överraskande effekterna av Omega 3 finns att det kan hjälpa barn som har ADHD eller autism. En studie som utfördes vid Sahlgrenska akademin för några år sedan visade att barn som äter kosttillskott med omega 3 eller omega 6 får bättre läsförmåga. En annan oväntad effekt som påvisades relativt nyligen hänger samman med någonting helt annat. En studie som nyligen genomfördes i Danmark visade att män som kompletterar sin kost med fiskolja som Omega 3, får större testiklar och bättre kvalitet på sin sperma. Det fick de danska forskarna att dra slutsatsen att Omega 3 och andra fiskoljor kan hjälpa män som har svårt att få barn.

Se också till att äta balanserat i övrigt

omega 3Att bara äta Omega 3 fungerar dock inte, bäst effekt får tillskottet om du äter en i grunden balanserad kost. Den klassiska tallriksmodellen är fortfarande ett av de enklaste sätten att hålla reda på hur du ska tänka för att få i dig en balanserad kost.

  • En dryg tredjedel av tallriken ska bestå av grönsaker
  • En dryg tredjedel av kolhydrater i form av pasta, potatis, bulgur eller liknande
  • Den sista delen är ca 1 fjärdedel och består av kött, bönor, linser eller någon annan proteinkälla

Vad är hyperhidros och hur behandlas det?

Om du har problem med svettningar kan du lida av hyperhidros. Det är en sjukdom som innebär att du drabbas av överdrivna svettningar och svettas orimligt mycket i olika situationer.

Den vanligaste orsaken till att du drabbas av hyperhidros är att dina svettkörtlar är överaktiva och att du svettas överdrivet mycket på särskilt handflator, fotsulor eller i armhålorna. Drabbade beskriver det bland annat som att det känns svårt att ta andra människor i hand för att man hela tiden känner dig klibbig, eller att man drabbats av infektioner eller hudskador på grund av den intensiva svettningen.

Hur behandlas hyperhidros?

Det finns flera olika knep att använda sig av för att lindra symtomen på hyperhidros. Du kan exempelvis boka svettbehandling hos en svettklinik om besvären blir alltför outhärdliga. Om du har relativt lindriga symtom kan det räcka med att tvätta sig oftare och använda deodorant mer frekvent. Du bör även försöka vara ännu mer noggrann med att raka bort hår under armarna där svettlukten annars lätt sätter sig. En annan rekommendation är att prova att använda dig av strumpor och underkläder som är gjorda av naturmaterial såsom silke eller bomull snarare än olika syntetmaterial som lätt blir fuktigt.

Om du har större problem med hyperhidros och de överdrivna svettningarna begränsar din vardag finns det även annan behandling att få. Det finns flera behandlingsmetoder som kan användas. En vanlig behandling för de som har svåra problem med hyperhidros är injektioner med botulinumtoxin (Botox). Det är en effektiv metod som blockerar nervimpulserna som skapar svetten hos svettkörtlarna och därmed får dig att svettas mindre. Effekten sitter i under drygt ett halvår och därefter kan du få ytterligare behandling om problemen kvarstår. Andra metoder för att behandla hyperhidros är medicinering, olika krämer och oljor och i vissa fall operation. Om du lider av överdrivna svettningar i armhålor är även mikrovågor en vanlig behandlingsmetod, som går ut på att förstöra svettkörtlarna med hjälp av mikrovågor.

Boosta musklerna med effektiva kosttillskott

Oavsett om du tränar för att hålla dig frisk, vill bygga muskler eller bara känna dig starkare i kroppen så kan det ibland kännas frustrerande när kroppen inte verkar reagera på träningen. Då kan det vara dags att boosta kroppen med lite extra proteiner!

När man tränar och rör på sig så genomgår kroppen en ständig nerbrytning och förnyelseprocess, som kan komma i obalans om du exempelvis inte sover ordentligt, äter ordentligt eller av någon annan anledning har en dålig återhämtningsprocess. Det resulterar i att kroppen presterar sämre för varje träningspass, du känner dig tröttare och får inte alls de resultaten du eftersträvar. Vissa personer som övertränar går faktiskt upp i vikt, då bristen på deras återhämtning medför att kroppen reagerar på överträningen på samma sätt som vid långvarig och negativ stress, vilket bidrar till att det produceras kolesterol och gör att kroppen lagrar fett istället för att förbränna det. Men om du vet med dig att du har en bra återhämtning, men ändå upplever att du har hamnat på en ”platå” så kan du testa att ge kroppen en boost med kosttillskott. Det kan hjälpa till att få den att börja bygga upp muskelmassa igen tack vare att det finns flera nyttiga ämnen i kosttillskott som kan hjälpa kroppen att bygga muskler.

Vilket kosttillskott passar bäst vid träning?

Det finns många alternativ att välja på när det kommer till kosttillskott anpassade till träning och de finns i många olika prisklasser, smaker och utföranden och därför är det inte svårt att hitta det som passar just dig och din träningsform. Om du tränar hårt och vill bygga muskelmassa så finns det proteinpulver anpassande just för det, liksom det finns proteinpulver som är anpassade till dig som bara joggar och vill ha lite extra proteintillskott till din vanliga kosthållning. Satsa på ett proteinpulver som du tycker är gott, annars kommer du ha svårt att få i dig det på en daglig basis

Ett alternativ till pulver är en bar. Den är smidig att ta med sig i fickan eller väskan när du är på språng och inte har möjlighet att leka bartender för att blanda en protein-shake. Proteinbars finns i olika smaker och de flesta är extremt snåla på socker!

post

Café på gymmet? Tänk på detta!

Allt fler svenskar strävar efter en hälsosam vardag och träningsintresset är stort i alla åldrar. Att driva café i anslutning med en träningslokal är med andra ord rätt satsning.

Hur inreds ett café som är en del av ett gym? Vilken typ av hälsomat bör det serveras på caféet? Mer om detta i den här artikeln som ger tips för den som planerar att öppna café på gymmet!

kvinna med bricka och salladRätt inredning för rätt koncept

En fräsch inredning och en utrustning anpassad för ett hälsosamt koncept är helt rätt för ett ”gymcafé”. Det förväntas av gästerna att caféet ska präglas av ett hälsosamt koncept, vilket även är en het trend just nu. Mycket tyder på att intresset för hälsa kommer bli ännu mer utpräglat under 2020.

När det gäller inredning ska dels funktionella utrustningsprylar så som kylar och exponeringsmontrar väljas, dels möblemang. Hos restauranggrossisten PEN Products erbjuds ett stort urval av caféutrustning direkt på nätet. Ett smart sätt att hitta allt till gymcaféet på en och samma plats!

Hälsosam mat och dryck

Onyttiga snacks eller fettrika maträtter passar inte in på ett café som välkomnar gäster i en träningsinspirerande miljö. Med det sagt är det ändå viktigt att erbjuda variation när det gäller mat och snacks. Många besökare kommer förmodligen bara att vilja köpa något lätt mellanmål och då är nyttiga snacks
ett måste i utbudet. Ett litet snack direkt efter träningen är viktigt säger kostexperten Kristina Anderson:

Det är genom att inte äta efter träning som man förstör träningsresultatet

Fräscha sallader och matiga mackor brukar passa bra in på ett gymcafés meny och när det gäller dryck finns det många nyttiga alternativ. Istället för onyttiga läskedrycker och konstgjorda juicer är tipset att satsa på hälsosamma smoothies eller naturliga drycker.

Bli av med smärtan i nacken

Ont i nacken är något de flesta haft minst en gång i livet. Det är vanligast bland folk som jobbar och/eller spenderar en längre tid framför datorn. Skulle du ha ont i nacken och axlarna eller vara orolig att du kommer få det framöver finns det ett par övningar du kan göra för att förhindra eller bli av med smärtan.

Det finns saker du kan göra både för att undvika att få ont i nacken och för att bli av med smärta. Både övningar och massage kan hjälpa med att mjuka upp musklerna och hjälpa dig att bli av med smärta. Vissa övningar kan du till och med göra när du sitter på stolen, till exempel nackrotationer. Det betyder att du vrider huvudet från en sida till den andra samtidigt som armarna ligger avslappnade mot benen. Du kan också stretcha din nacka om du har lättare spänningar. Börja med att slappna av och för sedan huvudet bakåt tills du tittar i taket. Fortsätt med att böja huvudet tillbaka till startpositionen, alltså rakt fram och fortsätt böja huvudet sakta tills du tittar ner på golvet.

Förhindra nackont

Får du ont i nacken och massage eller lättare övningar inte hjälper kan det vara en bra idé att besöka läkare för att dubbelkolla att det inte är något allvarligt. Det kan också hjälpa att besöka en sjukgymnast. De kan ge sig tips på övningar du kan göra för att minska smärtan. Men det allra bästa du kan göra är att stretcha och träna regelbundet för att undvika att få ont. Ibland kan det vara något litet som gör att du får ont, till exempel att du sitter på fel sätt. Se till att hålla din nacke i neutral position, håll axlarna avslappnade och sitt inte framför skärmen i flera timmar. Om möjligt rekommenderas det att du tar en paus på några minuter då och då och rör på dig.

Sluta röka – snusa hellre, visar studier

Ett sätt att sluta röka är för många genom att börja snusa. Snuset kan du enkelt trappa ner nikotinhalten på sedan, och övergå till nikotinfritt snus. När du väl är där har du förhoppningsvis fått andningen tillbaka, och varje dag utan en cigg är i alla fall en vinst.

Idag är det många som väljer att helt sluta röka genom att beställa hem snus från https://snusers.se/, där kan man nämligen hitta allt från smaksatt minisnus till nikotinfria varianter som kan bidra till att man trappar ner sitt beroende. Det är viktigt att komma ihåg att rökning är dåligt och att varje dag utan att du röker en cigarett är en vinst, både för dig och för din omgivning.

Snus är faktiskt bättre

Snus är inte bra, men det är definitivt bättre än rökning. Den kanske största fördelen är att du inte drar ner din omgivning med farlig tobaksrök, som blir ett resultat som är svårt att bortse från vad gäller cigaretter. På många arbetsplatser är man noga med att införa restriktioner mot rökning, men har också börjat införa förbud mot snus. Många menar att det här skapar dåliga förutsättningar för folk att ta hjälp att sluta röka. Här kan du läsa om vilka regler som gäller vid rökförbud och hur det inte drabbar snus.

Det finns knappast någon medicinsk institution eller forskning som skulle rekommendera någon att snusa: men det finns studier som visar att snus har en märkbart positiv effekt för den som försöker sluta röka. Här kan du läsa den välkända studien ”The Use of Snus for Quitting Smoking” där man konstaterar att snuset toppar de resultat där folk lyckats sluta röka med snuset som hjälpmedel. Många svenskar känner till att snuset är ett betydligt mindre ofarligt tobaksmedel än cigaretter, något som man konstaterar i amerikansk forskning inte gäller i USA, dock konstaterar man:

”Quitting all tobacco remains the best course of action. But smokers who have not had success in quitting or who do not want to quit tobacco entirely may reduce their risks by learning about and switching to a product like snus”. Läs artikeln här.

Kost och träning 2019 – Det här gäller

Att äta rätt och tänka på vad man stoppar i sig är bland det viktigaste för en sund livsstil. Bra kost och träning är vad kroppen behöver – men hur ser våra vanor ut idag, år 2019?

Det är lätt att säga att man ska äta nyttigt och träna regelbundet, men det är desto svårare att se till att man faktiskt gör det.  Är du en av de eldsjälar som går igång av att hjälpa och engagera folk i deras träning kanske en utbildning i att bli personlig tränare kan vara något för dig? Det går att göra online på IntensivePT. Är 2019 året du hjälper både dig själv och andra att komma igång med träningen?

Tänk på vad du äter

grönsaker cykelMat är mer än bara något man stoppar i sig för att fylla den tomma magen. Det handlar om att tillgodose kroppens behov av vitaminer, mineraler, protein och annat som den krävs för att den ska kunna fungera fullt ut. Med träning kan man dessutom förebygga benskörhet. Men hur är det egentligen med alkohol i samband med träning? Många som vill påbörja sitt lite nyttigare liv tycker det känns vemodigt att helt avstå från alkohol. Lyssnar man däremot på vad en näringsfysiolog i Svenska Dagbladet säger tycks ett glas vin verka gynnsamt. Läs hela artikeln här.

Trender kommer och trender går när det kommer till just kost. En del trender riktar in sig på dig som styrketränar, andra för dig som har en mer stillasittande livsstil. Länge har maträtter och kosttillskott fokuserat på att vara fullproppade med protein, men lyssnar man på Expressen Hälsoliv verkar det vara en era som är på väg mot sitt slut. I artikeln kan man läsa att några av trenderna när det handlar om hälsa det här året tycks handla om vegansk och klimatsmart istället för proteinrikt.

Proteinrikt, veganskt och klimatsmart

  • Bönor, bönor ännu mer bönor! Glöm bort kycklingen, bönor är det veganska alternativet för att få i dig protein på ett hållbart sätt.
  • Linser – Smidigt att dryga ut en god sallad med.
  • Sojafärs. Byt ut den vanliga köttfärsen mot sojafärs. Enklare kan det inte bli.

Varför kosttillskott vid träning?

Oavsett vilken form av träning du sysslar med så är resultaten alltid extremt positiva: du blir starkare och friskare, gladare och piggare och självförtroendet får sig en rejäl skjuts. Regelbunden träning skyddar också mot olika sjukdomar som både har med kropp och sinne att göra och både livslängd- och kvalitet förhöjs.

Träning innebär dock även att man utsätter kroppen för ganska mycket stryk, vilket gör att det blir mycket viktigt att fylla på med näring och att skydda leder, ben och muskler mot alltför mycket slit och stress. Vid högintensiv träning, till exempel, så kan kroppen börja bryta ner musklerna för att spara på fettdepåerna så länge som möjligt, varför den som sysslar med löpning måste se till att denne har tillräckligt med kolhydrater och proteiner att ta av i stället. Svettas man mycket under passen kan kroppen förlora både vitaminer och mineraler, vilket enkelt kan motverkas genom kosttillskott.

Styrketräning

Om syftet med träningen är att bygga muskler så är det viktigt att det finns tillräckligt mycket proteiner i kroppen så att den skall kunna öka på muskelmassan. Här kan du ta till proteinpulver eller proteinbars som gärna skall konsumeras direkt efter passet för optimalt resultat. Andra vitaminer som behövs är bland annat D och B12, liksom fetter som kommer ifrån omega 3 och omega 6, och om träningen är riktigt intensiv kan det vara svårt att komma i kapp genom att äta vanlig mat.

Högintensiv träning

Även om löpare har muskler så är deras kroppsform helt annorlunda jämfört med den som bygger upp sig. Här handlar det framförallt om att hjälpa ben, muskler och leder att hålla ut och inte inflammeras, varför kroppen behöver extra tillskott av  omega-3. Det är också viktigt att fylla på glykogentillskotten, den näring som energin kommer ifrån, vilket bland annat hittas i frukt och sötpotatis.

Viktigt att tänka på

Oavsett om du sysslar med hög- eller lågintensiv träning så är det viktigt att du har en bra balans när det gäller din kost. De flesta former av motion resulterar i svett, vilket i sin tur innebär att stora mängder kalcium, potassium och zink förloras – alla viktiga faktorer i en hälsosam organism. Genom kosttillskott uppnår du den balansen och kan se fram emot träningens fantastiska resultat.

 

post

Handledsvärmare – inte bara för reumatiker

Förknippar du handledsvärmare med reumatism och andra liknande besvär? Då är det dags för dig att tänka om.

En handledsvärmare kan vara mycket användbar i många situationer. Många reumatiker använder handledsvärmare eller –stöd, vilket gör att de klara av fler uppgifter i vardagen. En man i Ekenäs i Finland använder handledsstöd när han arbetar i trädgården, säger han till lokaltidningen. På https://www.funqwear.se/24-handledsvaermare hittar du fler användningsområden för handledsvärmare.

En handledsvärmare eller ett handledsstöd ger ökad värme och ökar cirkulationen i handlederna, vilket minskar ömhet och trötthet. Om du tränar något som innebär påfrestningar på handlederna, som crossfit, tyngdlyftning eller poledance, kan handledsvärmare, även när du inte tränar, vara ett bra sätt att förebygga problem. Det är också viktigt att använda handledslindor eller handledsstöd när du tränar.

Vem använder handledsvärmare?

Handledsvärmare ingår i den svenska arméns utrustning. Hos en e-handlare som säljer militärt överskott skriver en kund, att hen fick stifta bekantskap med dessa under sin värnplikt år 2005. Hen och hens kamrater skrattade ”gott åt dessa reliker”, men insåg att de var helt nödvändiga för att inte förfrysa händerna, eftersom det annars blev en glipa mellan snöblusens ärmslut och handsken. Men det är inte bara på vintern som handledsvärmare är eftertraktade. Även på sommarens hantverksmarknader säljer handledsvärmarna bra, berättar Skövde Nyheter.

Hos Jane Nyström Steen från Tidaholm är det ponchos och handledsvärmare i ull som säljer bäst, trots det varma vädret.

— Jag tror att folk passar på när det är mässa, säger hon.

Tillhör du de som helst tillverkar sina kläder och accessoarer själv? I så fall kan du sticka ett par handledsvärmare. Ett mönster, som inspirerats av Finlands 100-årsjubileum som självständig nation, hittar du här.