Omega 3 fördelar

Att äta omega 3 kan ge dig många fördelar. I den här artikeln kan du läsa om några nya rön som stärker att ett extra intag av den nyttiga fettsyran framför allt kan göra under för din hjärna. Läs om det och om den klassiska metoden för att äta en i övrigt välbalanserad kost.

Omega 3 är en fettsyra som har en mängd olika positiva effekter på människor. Det antas vara bra mot hjärt- och kärlsjukdomar, mot inflammationer och astma, reumatism och tarmsjukdomar. Det verkar också som att det har gynnsamma effekter på hjärnans funktioner. Testa och Köp Omega 3 tillskott hos Vitalplus så får du själv se vilka hälsofördelar det kan ge. Annars kan du läsa vidare här.

Omega 3 – nyttigt på många sätt

Att Omega 3 kan vara nyttigt för hjärnan visas inte minst av några senare rön kring den nyttiga fettsyran. Bland de mer överraskande effekterna av Omega 3 finns att det kan hjälpa barn som har ADHD eller autism. En studie som utfördes vid Sahlgrenska akademin för några år sedan visade att barn som äter kosttillskott med omega 3 eller omega 6 får bättre läsförmåga. En annan oväntad effekt som påvisades relativt nyligen hänger samman med någonting helt annat. En studie som nyligen genomfördes i Danmark visade att män som kompletterar sin kost med fiskolja som Omega 3, får större testiklar och bättre kvalitet på sin sperma. Det fick de danska forskarna att dra slutsatsen att Omega 3 och andra fiskoljor kan hjälpa män som har svårt att få barn.

Se också till att äta balanserat i övrigt

omega 3Att bara äta Omega 3 fungerar dock inte, bäst effekt får tillskottet om du äter en i grunden balanserad kost. Den klassiska tallriksmodellen är fortfarande ett av de enklaste sätten att hålla reda på hur du ska tänka för att få i dig en balanserad kost.

  • En dryg tredjedel av tallriken ska bestå av grönsaker
  • En dryg tredjedel av kolhydrater i form av pasta, potatis, bulgur eller liknande
  • Den sista delen är ca 1 fjärdedel och består av kött, bönor, linser eller någon annan proteinkälla

Vad är hyperhidros och hur behandlas det?

Om du har problem med svettningar kan du lida av hyperhidros. Det är en sjukdom som innebär att du drabbas av överdrivna svettningar och svettas orimligt mycket i olika situationer.

Den vanligaste orsaken till att du drabbas av hyperhidros är att dina svettkörtlar är överaktiva och att du svettas överdrivet mycket på särskilt handflator, fotsulor eller i armhålorna. Drabbade beskriver det bland annat som att det känns svårt att ta andra människor i hand för att man hela tiden känner dig klibbig, eller att man drabbats av infektioner eller hudskador på grund av den intensiva svettningen.

Hur behandlas hyperhidros?

Det finns flera olika knep att använda sig av för att lindra symtomen på hyperhidros. Du kan exempelvis boka svettbehandling hos en svettklinik om besvären blir alltför outhärdliga. Om du har relativt lindriga symtom kan det räcka med att tvätta sig oftare och använda deodorant mer frekvent. Du bör även försöka vara ännu mer noggrann med att raka bort hår under armarna där svettlukten annars lätt sätter sig. En annan rekommendation är att prova att använda dig av strumpor och underkläder som är gjorda av naturmaterial såsom silke eller bomull snarare än olika syntetmaterial som lätt blir fuktigt.

Om du har större problem med hyperhidros och de överdrivna svettningarna begränsar din vardag finns det även annan behandling att få. Det finns flera behandlingsmetoder som kan användas. En vanlig behandling för de som har svåra problem med hyperhidros är injektioner med botulinumtoxin (Botox). Det är en effektiv metod som blockerar nervimpulserna som skapar svetten hos svettkörtlarna och därmed får dig att svettas mindre. Effekten sitter i under drygt ett halvår och därefter kan du få ytterligare behandling om problemen kvarstår. Andra metoder för att behandla hyperhidros är medicinering, olika krämer och oljor och i vissa fall operation. Om du lider av överdrivna svettningar i armhålor är även mikrovågor en vanlig behandlingsmetod, som går ut på att förstöra svettkörtlarna med hjälp av mikrovågor.

Boosta musklerna med effektiva kosttillskott

Oavsett om du tränar för att hålla dig frisk, vill bygga muskler eller bara känna dig starkare i kroppen så kan det ibland kännas frustrerande när kroppen inte verkar reagera på träningen. Då kan det vara dags att boosta kroppen med lite extra proteiner!

När man tränar och rör på sig så genomgår kroppen en ständig nerbrytning och förnyelseprocess, som kan komma i obalans om du exempelvis inte sover ordentligt, äter ordentligt eller av någon annan anledning har en dålig återhämtningsprocess. Det resulterar i att kroppen presterar sämre för varje träningspass, du känner dig tröttare och får inte alls de resultaten du eftersträvar. Vissa personer som övertränar går faktiskt upp i vikt, då bristen på deras återhämtning medför att kroppen reagerar på överträningen på samma sätt som vid långvarig och negativ stress, vilket bidrar till att det produceras kolesterol och gör att kroppen lagrar fett istället för att förbränna det. Men om du vet med dig att du har en bra återhämtning, men ändå upplever att du har hamnat på en ”platå” så kan du testa att ge kroppen en boost med kosttillskott. Det kan hjälpa till att få den att börja bygga upp muskelmassa igen tack vare att det finns flera nyttiga ämnen i kosttillskott som kan hjälpa kroppen att bygga muskler.

Vilket kosttillskott passar bäst vid träning?

Det finns många alternativ att välja på när det kommer till kosttillskott anpassade till träning och de finns i många olika prisklasser, smaker och utföranden och därför är det inte svårt att hitta det som passar just dig och din träningsform. Om du tränar hårt och vill bygga muskelmassa så finns det proteinpulver anpassande just för det, liksom det finns proteinpulver som är anpassade till dig som bara joggar och vill ha lite extra proteintillskott till din vanliga kosthållning. Satsa på ett proteinpulver som du tycker är gott, annars kommer du ha svårt att få i dig det på en daglig basis

Ett alternativ till pulver är en bar. Den är smidig att ta med sig i fickan eller väskan när du är på språng och inte har möjlighet att leka bartender för att blanda en protein-shake. Proteinbars finns i olika smaker och de flesta är extremt snåla på socker!

post

Café på gymmet? Tänk på detta!

Allt fler svenskar strävar efter en hälsosam vardag och träningsintresset är stort i alla åldrar. Att driva café i anslutning med en träningslokal är med andra ord rätt satsning.

Hur inreds ett café som är en del av ett gym? Vilken typ av hälsomat bör det serveras på caféet? Mer om detta i den här artikeln som ger tips för den som planerar att öppna café på gymmet!

kvinna med bricka och salladRätt inredning för rätt koncept

En fräsch inredning och en utrustning anpassad för ett hälsosamt koncept är helt rätt för ett ”gymcafé”. Det förväntas av gästerna att caféet ska präglas av ett hälsosamt koncept, vilket även är en het trend just nu. Mycket tyder på att intresset för hälsa kommer bli ännu mer utpräglat under 2020.

När det gäller inredning ska dels funktionella utrustningsprylar så som kylar och exponeringsmontrar väljas, dels möblemang. Hos restauranggrossisten PEN Products erbjuds ett stort urval av caféutrustning direkt på nätet. Ett smart sätt att hitta allt till gymcaféet på en och samma plats!

Hälsosam mat och dryck

Onyttiga snacks eller fettrika maträtter passar inte in på ett café som välkomnar gäster i en träningsinspirerande miljö. Med det sagt är det ändå viktigt att erbjuda variation när det gäller mat och snacks. Många besökare kommer förmodligen bara att vilja köpa något lätt mellanmål och då är nyttiga snacks
ett måste i utbudet. Ett litet snack direkt efter träningen är viktigt säger kostexperten Kristina Anderson:

Det är genom att inte äta efter träning som man förstör träningsresultatet

Fräscha sallader och matiga mackor brukar passa bra in på ett gymcafés meny och när det gäller dryck finns det många nyttiga alternativ. Istället för onyttiga läskedrycker och konstgjorda juicer är tipset att satsa på hälsosamma smoothies eller naturliga drycker.