post

Du som tränar har säker drabbats av muskelsträckningar och spänningar någon gång. Den är typen av besvär kan också ha andra orsaker, som stress. Oavsett vad besvären beror på kan det hjälpa att gå till en duktig massör.

Oavsett om du styrketränar hårt, spelar korpfotboll eller går en runda på golfbanan någon gång ibland har du kanske drabbats av en muskelbristning. Men problem med musklerna kan också bero på helt andra saker. Kanske har du ett stressigt arbete, som gör att du går runt och spänner dig. Det kan yttra sig i form av smärta i musklerna.

Spända muskler kan ofta bli mer avslappnade genom ett besök hos massören. Bor du i huvudstadsområdet kan du boka in ett besök på massagestockholm.se. Redan 2005 gjordes en undersökning som visade att massage är en bättre metod för behandling av stressrelaterade besvär än övningar för mental avslappning.

Smärta i nacken och axlarna kan bero på fysisk eller psykisk stress, kan man läsa på 1177.se. Besvären förvärras ofta av sig själva, eftersom den som är stressad inte tar pauser, och den som inte tar pauser får värre problem med spända muskler.

Förebygg problem med musklerna

Massage kan lindra besvären för den som har drabbats av en sträckning, och också påskynda läkningen. Men vad kan jag göra för att förhindra att jag drabbas av den här typen av problem igen?

  1. Ta pauser i arbetet, vare sig du arbetar på kontor eller i industrin. Det är viktigt att musklerna får möjlighet att slappna av. Den som har ett monotont arbete behöver också mer tid för nedvarvning.
  2. Ta hand om din hälsa. Ät bra, och motionera. Försök hitta en motionsform som du gillar, eftersom det också ökar känslan av välbefinnande, vilket i sin tur minskar halterna av stresshormonet kortisol.
  3. Sov ordentligt. Sömnen är kroppens återuppbyggnadsfas. Tyvärr är det så att stress ger sämre sömnkvalitet, och då repareras skadade muskler inte i samma utsträckning.
  4. Om du har varit med om något traumatiskt är det ofta en bra idé att gå i terapi för att bearbeta den. Det kommer troligen att minska dina fysiska besvär.

Mer om stress på arbetsplatsen finns att läsa på Arbetsmiljöverkets webbplats.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *